Sumar proiect

(REMODELAREA ARTELOR POPULARE ŞI ARTIZANALE ROMÂNEŞTI prin DESIGN)

Proiectul “RE.A.P.A.R. PRIN DESIGN”, depus de fundaţia Kogaion 115 la A.F.C.N. (Administraţia Fondului Cultural Naţional), sesiunea II/ 2012 Proiecte Culturale, a fost selectat pe locul al 2-lea în aria Arhitectură şi Design, primind punctajul maxim (92.33).

SUMARUL PROIECTULUI

Piaţa artei populare actuale se află într-un moment de incertitudine ca urmare a raportării şi la alte surse de inspiraţie decât cele originale, creând un mediu propice proliferării kitch-ului. Prin design putem readuce sursele originale de inspiraţie în contemporaneitate pentru a le dezvolta şi a le promova în forme noi, dezvoltate organic din paternele iniţiale. Se va crea o continuitate între arta populară, meştesug şi design, aducând tradiţia în modernitate. Tradiţia şi meşteşugurile lemnului, ceramicii, textitelor/ pielăriei, picturii pe sticlă, etc., – reprezentată de creatori şi producători artizanali şi populari -, într-o cooperare cu specialiştii prin design, va aduce intr-o perspectiva viitoare un plus cultural şi de imagine cu consecinţe economice prin remodelarea şi proiectarea de noi produse care să înlăture kitch-ul. Proiectul are în vedere utilizarea ca bază şi sursă documentară a tradiţiei artelor populare şi meşteşugăreşti, a resurselor artistice, umane şi profesionale de meşteri populari, designeri, manageri marketing, “activişti culturali”, etc., a materialelor tradiţionale (lemn, ceramică, sticlă, metal, răchită, lână, cultura inului, papurei, grâului) şi a tehnologiilor tradiţionale/moderne (de la împletitură până la proiectarea 3D).

Utilizând metodologiile design-ului, transfigurat în modernitate, având ca sursă de inspiraţie arta populară româneasca, proiectul “RE.A.P.A.R. PRIN DESIGN” are în vedere promovarea unui concept coerent şi unitar din punct de vedere cultural care să susţină creerea de noi opere de artă în stil tradiţional, prin lansarea unui concurs de design şi arhitectură, solicitând în tematica concursului o abordare creativă, documentată în crearea de noi bunuri materiale cu caracter cultural.

Calendarul concursului:

  • 1 octombrie: lansarea temei concursului
  • 1 – 22 octombrie: timpul acordat concurenţilor pentru depunerea lucrărilor.
  • 23 – 26 octombrie: primirea lucrărilor expediate la M.N.Ţ.R.
  • 27 – 29 octombrie: jurizare

Se vor selecta cele mai inovatoare şi originale forme. Lucrările selectate pentru a fi realizate vor fi finanţare din bugetul proiectului. Cele mai bune opere de design vor fi premiate (se vor acorda 6 premii). La finalul selecţiei şi după realizarea lucrărilor, la sfârşitul lunii octombrie, se vor organiza:

expoziţie/târg la Muzeul Naţional al Ţăranului Român (31 octombrie – 4 noiembrie);

simpozioane:

  • “Tradiţie şi Modernitate” pe tema modalităţilor de remodelare a artei meşteşugăreşti prin design în perspectiva programului “Dezvoltării durabile”;
  • “Continuitate şi modernitate”, dezbatere privind dezvoltarea durabilă şi promovarea conceptului cultural referitor la tematica proiectului: tradiţie şi modernitate in arhitectura, design-ul si arta populara romaneasca;
  • ”Identitate, Traditie si Prezent in Arta Populara Romaneasca”, “masă rotundă”, dezbatere culturală pe tema dezvoltării proiectului in viitor.

proiecţii cinematografice: filme documentare cu referiri etnografice şi de folclor;

workshop-uri:

  • “Pictura tradiţională pe sticlă şi transparenţa în pictura actuală pe sticlă”;
  • “Cântecul lemnului” – realizarea de instrumente muzicale într-un design actualizat de inspiraţie tradiţională;
  • “Pământ, Apă, Foc” – olărit şi ceramică între tradiţie şi modernitate. Se urmăreşte crearea unui obiect nou, dar în concordanţă cu o recunoaştere a obiectului tradiţional. Dacă de multe ori regăsim în tradiţional modernitatea, de ce nu am regăsi în modernitate tradiţia? Reconfigurarea paternelor initiale nu îşi propune decât să continue ceea ce în prezent riscă să se diminueze sau să se piarda în directii imitative, lipsite de originalitate.

 

Scopul proiectului este prezentarea unei viziuni culturale cu implicaţii concrete şi pragmatice prin iniţierea unui demers într-o coordonare interdisciplinară, utilizând design-ul ca vector component, într-o direcţie care să aducă coerenţă culturală în promovarea în contemporaneitate a valoriilor tradiţionale ale artei meşteşugăreşti şi populare şi creerea de produse moderne plecând de la aceste valori în perspectivele dezvoltării durabile.

Obiective:

1) Promovarea creativităţii şi meşteşugurilor, remodelând arta populară specifică României într-o transfigurare a acesteia utilizând metodologiile designului; realizarea de conexiuni între tradiţie – ca tipar iniţial şi permanenţă de constituire într-o continuitate de creaţie – şi modernitate – corespondenţă în prezent prin proiectare şi transfigurare a intuiţiei iniţiale.

2) Promovarea culturală a domeniului designului şi a rezultatelor sale prin produse de calitate,

3) Promovarea valorilor specifice naţionale, circumscrise celor europene în spiritul tradiţiilor locale şi regionale, cu deschidere către dezvoltarea durabilă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: